Mes gâteaux

Mes gâteaux

jeudi 12 mars 2009

Sarmalute in foi de vita cu orez si stafide ( de post )

Postul Pastelui
Sursa de inspiratie: http://www.pastefericit.com/post.php

Postul Pastelui (Postul Mare sau Postul Patruzecimii) este cel mai lung post din calendarul crestin-ortodox si dureaza sapte saptamani, adica 48 de zile, fiind unul dintre cele mai restrictive.
Postul este perceput ca o schimbare a regimului alimentar. Are loc trecerea de la o alimentatie bazata in principal pe alimente conservate, de origine animala, la o alimentatie in principiu de origine vegetala, bazata pe oferta de primavara, leguminoasa in special, care creeaza un aport de vitamine si minerale ce ajuta organismul sa treaca peste astenia de primavara. Este recomandata o alimentatie din care sa lipseasca carnea, ouale, untul si laptele. O data cu trecerea la alimentatia de post are loc o scadere a aportului de proteine si grasimi de origine animala. Acestea asigura o senzatie de satietate de durata mai lunga datorita digestiei mai greoaie. Astfel, poate aparea necesitatea ca de la un regim de 3-4 mese principale zilnic sa se treaca la 4-5 mese/zi, lucru absolut normal. Se va urmari o dozare adecvata a portiilor din punct de vedere caloric, pentru a nu aparea o supra/subalimentare.

Alimente care nu se mananca: oua , lapte, branza, carne, unt, smantana, toate produsele lactate.

Alimente care se pot manca:
orice produs din soia: carne de soia, lapte de soia, iaurt de soia
legume si fructe
halva
biscuiti
produse de patiserie fara oua, lapte, branza, unt sau carne
miere, dulceturi
fulgi de orice fel: orz, ovaz, porumb
muraturi
mamaliga
zacusca
masline
fructe uscate

Astfel voi deschide un nou capitol in cadrul blogului meu intitulat
“ RETETE APETISANTE PENTRU POST”

Prima reteta ce o voi prezenta in acest capitol, va fi cea pentru "Sarmalute in foi de vita cu orez si stafide", una dintre preferatele copilariei mele.

Ingrediente:
30 - 40 foi de vita,
1 ceapa alba,
1 cana orez,
2 linguri stafide,
100 ml.ulei, sucul de la o lamaie, sare, piper, vegeta.

Mod de preparare:
1. Am folosit foi de vita conservate, pe care le-am scos din borcan si le-am pus intr-un vas cu apa clocotita cu sare pentru a se desface, apoi le-am asezat frumos una peste alta cu hartie absorbanta intre ele.
2. Stafidele le-am pus intr-un bol cu apa calda.
3. Ceapa se taie marunt si se caleste in putin ulei. Cand aceasta a devenit sticloasa, se adauga orezul spalat si se amesteca, iar apoi se caleste impreuna cu ceapa cca 10 minute.
4. Se adauga 2 cani de apa calda in care am pus o lingurita de vegeta si se fierbe la foc mic pana cand orezul absoarbe tot lichidul.
5. Se adauga apoi stafidele, sare si piper dupa gust.
6. Cand compozitia s-a mai racit putin, se umplu foile de vita cu acesta.
7. Se pastreaza 4-5 foi de vita care se aseaza pe fundul oalei peste care se aseaza frumos sarmalele.
8. Se face un sos din 50 ml. ulei + sucul de la o lamaie + 100 ml.de apa, se toarna peste sarmale si se da la cuptor cca 1 ora. Optional se poate pune si o crenguta de cimbru verde. Pe parcursul fierberii, daca mai este nevoie, se mai adauga putina apa.
9. Se pot servi calde sau reci, dupa preferinta.

POFTA BUNA LA SARMALUTE !

2 comentarii:

Anonyme a dit...

Hello Davella, ti-am raspuns la comment, dar am venit sa-ti vad sarmalutele de post. Am citit toata introducerea lucru neobisnuit pentru mine, caci eu sint cu ochii numai la poze. Ma bucur pentru tine si toti cei care pot tine acest post; nu am tinut niciodata si nici nu am incercat si cred ca nici nu voi putea. Daca nu este carne, lapte, oua, brinza...parca nimic nu este satios. Sarmalutele tale arata bine; nu am mincat niciodata asa, nici albe si nici cu stafide. Daca voi face voi pune bulion sau rosii, dar nu stiu daca voi pune si stafide...
te pup, mai vorbim...fug la "laborator" (bucatarie) tot idei si idei...

DAVELLA CULINAR a dit...

Draga NINA, merci de vizita si pentru atentia acordata. Spor la treaba in "laboratorul" tau minune si o zi cu succese!

 

*DAVELLA CULINAR* Template by Ipietoon Cute Blog Design